PANDANGAN IMAM ALGHAZALI TERHADAP ILMU FALSAFAH
Pada kurun kelima hijrah, berlaku
pertentangan aliran dalam proses mencari kebenaran. Pada ketika itulah, muncul
al-Ghazali (450-505h) mewarnai persaingan tersebut lantas membuat penghakiman
dengan metodologi tersendiri terhadap pemikiran dan aliran-aliran yang ada.
Pada zaman al-Ghazali, terdapat
empat aliran yang berusaha mencari kebenaran, iaitu : i) Ahli Kalam,
iaitu golongan yang berusaha menjaga aqidah daripada kekeliruan ahli bid’ah.
ii) Mazhab Ta’lim, iaitu golongan batiniyyah yang percaya kebenaran
diperolehi daripada imam mereka yang maksum. iii) Ahli Falsafah, iaitu
mereka yang banyak menggunakan logik dan akal bagi membuat pembuktian. iv) Ahli
Sufi, iaitu mereka yang mengaku rapat dengan Allah sebagai ahli musyahadah.
Daripada penelitian al-Ghazali,
beliau mendapati hanya golongan terakhir sahaja yang benar-benar layak untuk
mencari kebenaran. Puak ahli Kalam memang benar, tetapi belum memuaskan hati
beliau kerana sering menggunakan hujah yang berbelit-belit dan salah. Mazhab
Ta’lim ataupun fahaman Batiniyyah pula dianggap beliau sebagai sesat dan perlu
dijauhi.
Sementara aliran falsafah pula ada
yang betul dan ada yang dikritik oleh al-Ghazali kerana melampau hingga lebih
mengutamakan akal bagi mencari kebenaran, terutama dalam masalah ketuhanan
(metafizik). Sebelum menolak falsafah, beliau bersungguh-sungguh mempelajari
ilmu itu dengan menelaah kitab-kitab ahli falsafah, walau pun tanpa guru.
Setelah dihalusi, difahami dan diteliti pemikiran falsafah, beliau mendapati
falsafah mempunyai kepalsuan, kekaburan, kesamaran dan khayalan
SIAPAKAH AHLI-AHLI FALSAFAH?
Golongan ahli falsafah
ialah orang-orang yang mendakwa mereka ialah golongan ahli logik dan membawa
pendalilan secara logik. Mereka terdiri daripada beberapa golongan, tetapi
dalam kitab Al-Munqiz min Adh-Dhalal, Imam Al-Ghazali membahagikan kesemuanya
kepada 3 golongan iaitu:
1. Dahriyyun
2. Tabi’iyyun
3. Ilahiyyun
Dahriyyun
Mereka menafikan kewujudan
Tuhan. Mereka percaya alam ini terjadi dengan sendirinya. Imam Al-Ghazali
menyatakan mereka sebagai zindik. Maksudnya mereka bukan Islam.
Tabi’iyyun
Banyak mengkaji tentang
manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Hasil kajian mereka menunjukkan adanya
Pencipta kerana segala ciptaan itu dijadikan begitu sempurna. Maksudnya mereka
yakin kewujudan Tuhan. Namun begitu mereka menafikan kebangkitan semula, hari
akhirat, syurga, neraka, Padang Mahsyar, hisab dan lain-lain. Mereka juga
menolak konsep pahala dan dosa. Bagi mereka tidak ada pahala dan dosa. Oleh itu
mereka menjadi hamba kepada hawa nafsu. Golongan ini juga disebut zindik.
Mereka bukan Islam.
Ilahiyyun
Antara bidang yang
dikuasai dan dikaji oleh golongan ini ialah matematik, kejuruteraan, geografi,
biologi, keTuhanan, politik, akhlak dan mantiq (logik). Mereka percaya akan
kewujudan Tuhan.
Antara tokoh golongan ini
ialah Socrates, muridnya Plato, dan murid Plato iaitu Aristotle. Namun kaum
Ilahiyyun ini terpecah pula kepada 2 puak. Menurut Imam Al-Ghazali, Aristotle
tidak menerima pendapat Plato dan Socrates, malah Aristotle menganggap mereka
berdua tidak bersih dan masih kekal dalam kekufuran dan bid’ah.
Menurut al-Ghazali, ahli falsafah
banyak melakukan kesalahan dalam bidang Ilahiyyat (Metafizik),
iaitu ilmu yang membicarakan hal-hal ketuhanan. Terdapat dua puluh persoalan
dalam hal ini yang dianggap bid’ah oleh al-Ghazali dan tiga daripadanya menjadi
dihukumkan sesat dan menyalahi pandangan Islam, iaitu:
Pertama –
Tentang alam akhirat. Golongan ini percaya yang jasad tidak akan dihimpun
semula dengan ruh selepas kematian. Kenikmatan syurga dan keazaban neraka itu
juga bersifat rohani, bukan jasmani. Sedangkan menurut ajaran agama Islam,
jasad kita akan berhimpun semula dengan ruh di akhirat nanti, dan syurga neraka
itu dialami oleh rohani dan jasmani.
Kedua –
Tuhan hanya mengetahui perkara-perkara yang bersifat umum, dan tidak mengetahui
perkara-perkara yang kecil-kecil. Hal ini juga berbeza dengan pegangan umat
Islam iaitu Tuhan Maha Mengetahui segala perkara.
“Tidak ada
yang tersembunyi bagi-Nya sekalipun sebesar zarah, baik yang di langit mahupun
yang di bumi, yang lebih kecil daripada itu ataupun yang lebih besar.” (Saba’ : 3)
Ketiga –
Mereka percaya alam ini qadim. Maksudnya alam ini sudah sedia ada sebagaimana
Tuhan yang sudah sedia ada sejak azali. Unsur-unsur awal yang menjadikan alam
ini sudah sedia ada bersama-sama Tuhan. Tuhan bukanlah Pencipta segala sesuatu
kerana ada benda yang tidak diciptakan oleh Tuhan tetapi benda itu sudah sedia
wujud.
Keyakinan umat Islam
tentunya berbeza. Kita percaya alam ini baharu. Pada asalnya ia tidak ada, yang
ada hanyalah Tuhan. Selepas Tuhan menciptakan alam ini, barulah alam ini wujud.
Alam tidak qadim. Yang qadim hanyalah Allah. Tuhan menciptakan segala sesuatu
termasuklah alam ini.
“Dan Dialah
yang menciptakan langit dan bumi dengan haq.” (Al-An’am : 73)
“Dialah yang
awal, dan yang akhir, yang zahir, yang batin.” (Al-Hadid : 3)
Hasil daripada kritikan al-Ghazali,
beliau telah berjaya menjatuhkan nilai ilmiah falsafah dari takhta keagungan
yang selama ini dipandang mulia oleh masyarakat. Beliau juga berjaya
mendedahkan secara terperinci segala kelemahan dan tembelang ilmu falsafah,
terutama menerusi karyanya,‘Tahafut al-Falasifah.’ Falsafah Islam
yang ketika itu dipopulari oleh Ibnu Sina dan al-Farabi dan disanjung oleh
masyarakat menjadi hina dan dijauhi oleh umat Islam.
Selain itu, Al-Ghazali
adalah orang pertama yang mengklasifikasikan semula ilmu falsafah kepada enam
bahagian iaitu matematik, mantiq, fizik, ketuhanan, siasah dan akhlak. Matematik
menurut Al-Ghazali ialah berkaitan dengan ilmu hisab dan kejuruteraan. Ia tidak
berkaitan dengan perbahasan dari sudut agama. Mantiq pula ialah ilmu yang
berkaitan dengan logik akal dan bagaimana akal sebagai agen penyusun
hujah-hujah yang dikemukakan. Ilmu fizik pula berkaitan dengan kajian alam,
langit, bintang-bintang, air, udara dan alam seluruhnya. Selain itu, ilmu
ketuhanan dalam falsafah mengkaji aspek ketuhanan dari perspektif akal. Ilmu
ketuhanan ini didasari oleh perbincangan mantiq dan logik. Ilmu ini menurut
Al-Ghazali tersimpang daripada falsafah ketuhanan yang sebenar. Siasah menurut
Al-Ghazali adalah perkara yang berkaitan dengan unsur-unsur keduniaan yang
membantu manusia menjalani kehidupan seharian dengan lebih baik. Ilmu yang terakhir
dalam ilmu falsafah menurut Al-Ghazali ialah akhlak iaitu ilmu yang berkaitan
bagaimana seseorang menjalani kehidupan seharian dengan sikap dan peribadi yang
mulia.
Kepakaran Al-Ghazali
dalam bidang falsafah tidak dapat disanggah lagi. Hakikat ini telah disuarakan
oleh Dr Sulaiman Dunia, sarjana Islam terkenal dengan menyatakan bahawa
perbahasan Al-Ghazali mengenai masalah-masalah falsafah adalah jauh lebih baik
daripada perbahasan ahli-ahli falsafah sendiri. Justeru itu, dalam kitabnya Dr
Sulaiman Dunia membuat kesimpulan bahawa metodologi yang diasaskan oleh
Al-Ghazali adalah lebih jelas dan terperinci. Antara penulisan terkenal
Al-Ghazali dalam bidang falsafah ialah Maqasid Al-falasifah, Al-Munqiz min
aldhalal dan Tahafut Al-falasifah.
Abu Hassan An-Nadawi juga menyifatkan Al-Ghazali sebagai seorang yang istimewa seperti yang diungkapkannya di dalam salah satu penulisannya ( “ ….dan kaum muslimin sangat memerlukan kepada pengarang dan pengkaji seperti ini, yang akan menghadapi falsafah dengan penuh keimanan dan kepercayaan, berfikiran bebas dan mempunyai keberanian ‘ilmiah untuk mengingkari kemaksuman falsafah, kequdusan dan kegeniusannya dan kedudukan mereka mengatasi kedudukan akal dan fikiran manusia biasa. Sifat ini dipunyai oleh Al-Ghazali seperti dalam kitabnya Tahafut Al-Falasifah, maka beliau datang pada waktunya dan memenuhi hajat zamannya”.).
Abu Hassan An-Nadawi juga menyifatkan Al-Ghazali sebagai seorang yang istimewa seperti yang diungkapkannya di dalam salah satu penulisannya ( “ ….dan kaum muslimin sangat memerlukan kepada pengarang dan pengkaji seperti ini, yang akan menghadapi falsafah dengan penuh keimanan dan kepercayaan, berfikiran bebas dan mempunyai keberanian ‘ilmiah untuk mengingkari kemaksuman falsafah, kequdusan dan kegeniusannya dan kedudukan mereka mengatasi kedudukan akal dan fikiran manusia biasa. Sifat ini dipunyai oleh Al-Ghazali seperti dalam kitabnya Tahafut Al-Falasifah, maka beliau datang pada waktunya dan memenuhi hajat zamannya”.).
Kesimpulannya,
Al-Ghazali memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ilmu falsafah
Islam. Beliau dapat menyelamatkan akidah umat Islam dari terus direntap oleh
fahaman falsafah Ketuhanan Yunani yang tidak bertauhidkan kepada agama yang
suci; Islam. Sekiranya Al-Ghazali tidak bangun untuk mempertahankan kemurnian
Islam pada ketika itu, kemungkinan pada hari ini kita masih lagi
mengagung-agungkan falsafah Yunani tanpa menyedari bahawa akidah kita telah
terpesong secara halus. Nauzubillah min zalik.
disusun oleh Pelajar Darul Ulum Ihya Ulumuddin
Ulasan
Catat Ulasan