Sheikh Abul Hasan Ali Al Hasani An Nadwi; Pemikir Agung dan Pendakwah Ulung
Add captio |
Syeikh Abul Hasan Ali al-Hasani an-Nadwi merupakan seorang ulama dan pemikir Islam yang ulung. Beliau dilahirkan pada 6 Muharram 1333H / 23 November 1914M di Takia Kala, Rae Berily, India. Nama sebenar beliau ialah Ali bin Abdul Hayy bin Fakhruddin bin Abdul Aliy al-Hasani. Nasabnya sampai kepada Hasan bin Ali bin Abi Talib r.a. Beliau amat bertuah kerana dilahirkan dan dibesarkan di dalam sebuah keluarga yang amat berpegang teguh dengan ajaran Islam. Ayahnya Sayyid Abdul Hayy seorang ulama di India manakala ibunya juga seorang pendidik dan hafaz al Quran serta syair-syair sejarah Islam dalam bahasa Urdu.
Dilahirkan
dalam keluarga yang mementingkan ilmu, tidak hairanlah minat membaca
beliau terserlah sejak kecil lagi. Beliau gemar mengumpul kitab dan
mempunyai satu sudut bacaan sendiri yang dinamakan sebagai Maktabah Abil
Hasan Ali (Perpustakaan Abul Hasan Ali).
Sejak kecil juga Syeikh Abul Hasan telah didik dengan pelbagai ilmu pengetahuan meliputi bahasa Arab, nahu, syair, sastera Arab, tafsir, fiqh, hadis dan sebagainya. Ramai dikalangan gurunya datang dari India
dan ada juga di antara mereka yang datang dari Madinah. Diperingkat
awal, beliau hanya belajar di rumah dan di madrasah Nadwatul Ulama.
Setelah itu beliau mengorak langkah keperingkat yang lebih tinggi di
Universiti Lucknow dan di sini, beliau telah berjaya mencapai
kecemerlangan tertinggi dalam bidang Bahasa Arab.
Kemudian beliau
meneruskan lagi pengembaraan ilmunya hingga membawa beliau ke Lahore.
Di sinilah dia bertemu dengan seorang sarjana dan pemikir agung dunia
Islam iaitu Dr. Muhammad Iqbal. Kekaguman beliau dengan karya-karya
Iqbal mendorong beliau untuk menterjemahkan beberapa syair Iqbal
daripada Bahasa Urdu kepada Bahasa Arab, walaupun usianya pada ketika
itu hanya sekitar 15 tahun sahaja.
Sifat Peribadi
Peribadi
Syeikh Abul Hasan sangat sederhana, zuhud, berlapang dada serta
terpancar keikhlasan dakwahnya sehingga membuatkan beliau senang
didampingi, tidak kira peringkat umur dan darjat seseorang manusia itu.
Beliau adalah seorang yang berperibadi zuhud dan tidak membezakan antara manusia dalam dakwahnya membuatkan ulama terkenal Mesir, Dr Yusuf al-Qaradhawi mengkagumi keperibadian beliau.
Dr Yusuf al-Qaradhawi berkata: "Saya
mengenali keperibadiannya dan juga karya-karyanya. Saya mendapati pada
dirinya hati seorang muslim yang sejati dan pemikiran Islam yang tulen.
Saya mendapati beliau sentiasa hidup dengan Islam dan untuk Islam. Saya
kira bukan saya seorang sahaja yang mencintainya tetapi semua orang yang
mengenalinya pasti mencintainya, bahkan sesiapa yang lebih mengenalinya
pasti akan bertambah kecintaan terhadapnya."
Dakwah dan Pendiriannya
Mencontohi
pendekatan dakwah ulama’-ulama’ terdahulu seperti Imam As Sirhindi r.a
dan Maulana Ilyas r.a, serta beberapa tokoh Islam yang agung, Syeikh
Abul Hasan telah membawa suatu manhaj dakwah dan tarbiyah yang
menyeluruh, dengan menggabung jalinkan beberapa manhaj dan pendekatan,
menjadi suatu kombinasi di antara sistem lama yang berkat dengan sistem
baru yang bermanfaat. Menurut beliau, kefahaman yang jitu terhadap
dasar-dasar dakwah akan menjadikan seorang daie’ benar-benar berdakwah
untuk Allah bukan untuk kepentingan peribadi atau selainnya. Prinsip
yang perlu ada ialah berdakwah untuk kebaikan umat seluruhnya bukan
untuk keuntungan
kelompok atau diri sendiri. Dasar-dasar yang digariskan beliau dalam
melaksanakan dakwah itu merupakan himpunan daripada dasar "At Tasallub Fi Al Usul" iaitu tegas pada prinsip dan "Al Murunah Fi Al Wasail" yakni anjal dalam perlaksanaan.
Usaha gigih Syeikh Abul Hasan dalam menyampaikan kalimah haq
bukan sahaja dikagumi oleh dunia Islam malah mendapat pengiktirafan
daripada masyarakat Barat khususnya di Eropah. Banyak undangan ceramah
dan seminar yang beliau terima daripada institusi-institusi terkemuka di
Eropah seperti di Geneva, Paris, Cambridge, Oxford, Glasgow, Edinburgh
dan Sepanyol. Rata-rata dikalangan pendakwah dan mereka yang terlibat
dalam dunia pendidikan, baik di Timur mahupun di Barat mengenali tokoh
ini. Malah adakalanya walaupun tidak berkesempatan mengenali peribadi
beliau secara langsung tetapi apabila kita membaca hasil-hasil karyanya
kita akan merasakan seolah-olah beliau adalah guru kita yang duduk bersama-sama kita.
An-Nadwi
juga begitu peka dengan sistem pendidikan dan banyak mengkritik
golongan orientalis yang menyelewengkan fakta sebenar mengenai Islam.
Dari segi faktor keagamaan, tujuan orientalis adalah menyebarkan agama
Kristian dan menonjolkannya lebih daripada agama Islam. Di samping itu,
mereka cuba
membangkitkan rasa bangga terhadap mereka ke dalam jiwa anak-anak muda
Islam. Dari segi politik, golongan orientalis adalah utusan barat ke
negara-negara Islam dengan tujuan membuat penyelidikan yang berhubung
dengan adat, bahasa, tabiat dan jiwa orang-orang timur. Melalui cara
ini, barat dapat meluaskan kekuasaan dan pengaruhnya
ke atas umat Islam. Walaupun begitu, ada juga golongan orientalis yang
membuat penyelidikan semata-mata kerana rasa minat mereka terhadap ilmu.
Menurut al-Nadwi, antara orientalis yang menghasilkan penyelidikan yang
baik yang wajar diberi penghargaan ialah Prof. T.W. Arnold, pengarang
buku Preaching of Islam, Stanley Lane pengarang buku Saladin (Salahuddin
al-Ayubi) dan Moors in Spains, Dr. Aloys Spenger Edward William Lane,
A.W.J- Wensinck, yang telah menyusun Mu‘ajam Hadith. Semua
pengarang-pengarang ini menunjukkan keikhlasan mereka dalam membahaskan
sesuatu isu tanpa dipengaruhi oleh faktor politik, ekonomi dan agama.
An-Nadwi telah memberi kritikan pedas terhadap golongan orientalis yang seharusnya direnung oleh pelajar-pelajar muslim yang lain. Beliau menyebut bahawa dengan mengakui sumbangan ilmu orientalis ini, tiada halangan baginya untuk menegaskan bahawa kaum orientalis ini sering tidak beroleh taufik dari Ilahi walaupun mereka banyak melakukan penyelidikan dan penggalian terhadap ilmu-ilmu al-Qur’an, sunnah, sirah nabi, feqah Islam, akhlak dan tasauf. Mereka hanya keluar dengan tangan hampa tanpa memperolehi apa-apa dari keimanan dan keyakinan. Sebaliknya didapati bertambah besar jurang yang memisahkan mereka dengan ilmu tersebut disebabkan oleh iktikad permusuhan yang terpendam dalam hati mereka. Tujuan mereka hanya ingin mencari kelemahan tentang Islam dan mengemukakannya untuk maksud politik mahupun keagamaan.
Menurut an-Nadwi, umat Islam sekarang menghadapi kejumudan pemikiran atau mendapnya kecerdasan akal yang menimpa sarjana Islam atau pusat-pusat pengajian Islam semenjak waktu yang lama. Begitu juga, jarang ditemui ulama yang dapat meyakinkan generasi muda mengenai keunggulan Islam dan keabdian ajaran agama untuk mereka melayari kehidupan serta menyingkap takbir kelemahan-kelemahan peradaban barat dan sorotan yang ilmiah dan analisa yang teliti.
An-Nadwi telah memberi kritikan pedas terhadap golongan orientalis yang seharusnya direnung oleh pelajar-pelajar muslim yang lain. Beliau menyebut bahawa dengan mengakui sumbangan ilmu orientalis ini, tiada halangan baginya untuk menegaskan bahawa kaum orientalis ini sering tidak beroleh taufik dari Ilahi walaupun mereka banyak melakukan penyelidikan dan penggalian terhadap ilmu-ilmu al-Qur’an, sunnah, sirah nabi, feqah Islam, akhlak dan tasauf. Mereka hanya keluar dengan tangan hampa tanpa memperolehi apa-apa dari keimanan dan keyakinan. Sebaliknya didapati bertambah besar jurang yang memisahkan mereka dengan ilmu tersebut disebabkan oleh iktikad permusuhan yang terpendam dalam hati mereka. Tujuan mereka hanya ingin mencari kelemahan tentang Islam dan mengemukakannya untuk maksud politik mahupun keagamaan.
Menurut an-Nadwi, umat Islam sekarang menghadapi kejumudan pemikiran atau mendapnya kecerdasan akal yang menimpa sarjana Islam atau pusat-pusat pengajian Islam semenjak waktu yang lama. Begitu juga, jarang ditemui ulama yang dapat meyakinkan generasi muda mengenai keunggulan Islam dan keabdian ajaran agama untuk mereka melayari kehidupan serta menyingkap takbir kelemahan-kelemahan peradaban barat dan sorotan yang ilmiah dan analisa yang teliti.
Beliau
turut menggariskan beberapa faktor yang menyebabkan fahaman ini dapat
menawan jiwa orang-orang Islam. Antaranya ialah pertamanya kelemahan
orang Islam dari sudut keimanan, ijtihad dan ilmu pengetahuan. Fikiran
menjadi sempit dan keghairahan terhadap agama mereka telah lenyap sama
sekali. Keduanya para ulama tidak memainkan peranan yang sebenar dan
tidak pula berusaha untuk memimpin orang Islam lain terutama anak-anak
muda Islam. Ketiganya penjajahan yang berlaku ke atas negara-negara umat
Islam. Orang-orang Islam mengkagumi falsafah barat yang dianggap
mengandungi kebenaran dan kemajuan.
An-Nadwi
berpendapat bahawa jalan yang paling selamat dalam mendidik umat Islam
ialah kembali beriman kepada Alllah sebagaimana Rasulullah dahulu telah
melaksanakannya dengan begitu berkesan. Kemungkaran dan kerosakan adalah
berpunca dari keengganan manusia untuk kembali kepada penawar dan
rawatan nubuwwah. Hanya dengan kembali kepada bentuk
didikan di atas sahajalah manusia masa kini dapat diselamatkan
sebagaimana manusia pada zaman dahulu diselamatkan oleh Rasulullah. Oleh
itu, beliau menyarankan umat Islam kembali kepada acuan madrasah
kerasulan.
An-Nadwi
menggunakan manhaj dakwah dengan berteraskan kepada al-Quran kemudian
hadith dan sirah serta kisah-kisah para sahabat. Ini jelas terbukti
dalam bukunya Rawa’i min adab al-da’wah yang mana beliau mengambil
contoh-contoh dakwah para nabi-nabi yang bersumberan al-Quran dan
al-Hadith.Di samping itu, beliau mengakui manhaj itu mungkin berbeza
dari satu tempat dari satu tempat yang lain kerama dakwah mesilah
mengambil kira masalah lingkungan , sausana dan persekitaran. Oleh itu,
dakwah yang berkesan ialah dakwah yang mengambilkira realiti yang ada.
Di samping itu, pendekatan hikmah dan bijaksana perlu diberi perhatian.al-Nadwi
juga menyarankan memahami al-Quran dengan mendalam, sejarah dakwah dan
tokoh-tokoh dakwah serta adab-adab Islam. Kebanyakan bidang tersebut
telah ditulisnya untuk penyediaan kepada para pendakwah.
Karya Yang Membuka Mata Dunia
Siapa
yang tidak terkesan bila mana membaca karya agung beliau berjudul
"Apakah Kerugian Dunia Akibat Kemunduran Umat Islam" yang pernah pada
suatu ketika menggoncang hati para pemimpin dan ulama’ di dunia Arab.
Hingga sekarang karya yang berusia lebih 50 tahun itu, tetap menjadi
rujukan umat seluruh dunia malah telah diterbitkan dalam berbagai-bagai
bahasa seperti Inggeris, Parsi, Urdu, Arab, Hindi, Melayu dan lain-lain.
Beliau telah berjaya membuka pandangan sempit pemimpin dunia Islam yang
menganggap bahawa kekayaan material yang dimiliki oleh masyarakat
Eropah adalah segala-galanya sedangkan mereka di sana telah bankrap dari segi pemikiran dan kerohanian.
Dengan pandangannya yang tajam, Syeikh Abul
Hasan an-Nadwi berjaya membawa suatu natijah yang berguna untuk
mengeluarkan umat manusia daripada kongkongan hidup jahiliyah moden
kepada naungan Islam yang sebenar. Sebagaimana yang beliau nukilkan
bahawa hanya umat Islam sahaja yang layak untuk mentadbir dan mengatur
dunia ini, tanpa Islam dunia akan menghadapi penderitaan dan kerugian
walaupun manusia memiliki segala kecanggihan dan kemudahan hidup.
Dijemput Ilahi
Setelah
hampir tiga suku usianya dihabiskan dengan perjalanan ilmu dan dakwah,
menyeru umat Islam agar kembali teguh kepada al-Quran dan sunnah, maka
pada tengah hari Jumaat, 23 Ramadhan 1420H / 31 Disember 1999M, beliau
telah dijemput Allah SWT pulang ke sisiNya ketika sedang bersiap-siap
untuk menghadiri solat Jumaat di kediamannya, ketika usianya mencecah 85
tahun. Sebagai mengenang jasa beliau yang telah dicurahkan untuk
kepentingan agama, maka telah diadakan solat jenazah ghaib di dua tanah
suci iaitu di Masjidil Haram di Makkah al Mukarramah dan di Masjid
Nabawi di Madinah al Munawwarah pada malam 27 Ramadhan 1420H.
Pemergiannya
dirasakan sebagai suatu kehilangan permata yang amat berharga.
Perjuangan dakwahnya yang tidak mengenal noktah itu, seharusnya menjadi
contoh dan ikutan oleh generasi kini. Beliau pernah berpesan kepada
generasi muda bahawa belia-belia Islam yang bakal memimpin umat pada
masa akan datang sangat perlu diisikan dengan ilmu, tazkiyah ruhiyah,
semangat juang dan sifat zuhud dari dunia. Kalau tidak, akan dibimbangi
mereka akan kecundang dalam menghadapi cabaran akhir zaman. Kepetahan
lidah dalam berucap dan keluasan ilmu belum dapat memberi kesan yang
terbaik kalau tidak disertai dengan kekuatan rohani yang mantap.
Selamat
jalan wahai mujahid. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat yang luas ke
atasmu dan semoga engkau bersama-sama dengan para anbiya’, auliya’ dan
para kekasih Allah. Amin.
Susunan:
M.A.Uswah,
Sandakan,
20 Oktober 2008.
Rujukan:M.A.Uswah,
Sandakan,
20 Oktober 2008.
- Majalah Al-Islam, bulan Januari 2005.
- http://imamdesa.blogsome.com/2006/06/14/11
- http://www.mindamadani.my/content/view/178/2
Ulasan
Catat Ulasan