Shah Wali Ullah Dehlvi Seorang Muhaddisin
Dia
bernama Qutb-ud-Din, tetapi lebih dikenali dengan gelaran Wali Ullah, yang
diberikan kepadanya berdasarkan kebaikan-Nya dan kesalehan. Seorang tokoh
ilmuan islam terulung
sekitar
tahun 1700 masihi.
Shah
Wali Ullah Muhaddis Dehlvi lahir pada 21 Februari 1703 di Delhi, ketika pemerintahan
Aurangzeb mendekati zaman akhirnya . Bapanya, Shah Abdul Rahim, adalah seorang ahli
sufi dan adalah pengasas dan guru bagi Madrasah-i-Rahimiyah di Delhi.
Shah
Waliullah menerima pendidikan awal daripada ayahnya juga gurunya sebagai
pembimbing rohani.
Shah Wali Ullah percaya bahawa pelbagai
permasalahan yang dihadapi umat Islam adalah kerana ketidaktahuan mereka
tentang Islam dan Al-Quran.
Shah Wali Ullah juga adalah seorang penulis yang
produktif dan menulis secara menyeluruh di bidang Fiqh dan Hadis. Dia akhirnya
menulis 51 kitab; 23 buah dalam bahasa Arab dan 28 buah dalam Bahasa Parsi. Di
antara yang terkenal adalah karya Hujjat-Ullah-il-Balighah dan Izalat-ul-Khifa.
Baik dalam fikiran dan jangkaan, karya-karyanya menduduki tempat yang luar biasa. Beliau sebagai tokoh pembaharuan pemikiran dan sebagai pembawa teori praktikal berkaitan ugama, sosialisma, ekonomi dan politik.
Karya-karyanya boleh diklasifikasikan ke dalam enam kategori. Pertama berkaitan dengan Al-Quran. Ini termasuk terjemahan Kitab alquran ke dalam Bahasa Parsi, Bahasa sastera anak benua tersebut kali. Menurutnya, tujuan utama mempelajari Al-quran adalah `untuk mengubah sikap manusia dari keyakinan yang salah kepada yang betul dan tindakan hidup yang merugikan kepada yang menguntungkan".
Kategori
kedua
berkaitan dengan ilmu hadis, di mana beliau telah meninggalkan sejumlah karya
termasuk dalam Bahasa Arab dan Parsi komen mengenai kitab"Mu'atta",
yang terkenal disusun oleh Imam Malik. Dia melihat sangat penting bagi koleksi
ini, bahkan lebih besar daripada koleksi Imam Bukhari dan Imam Muslim.
Kategori
ketiga
berkaitan ilmu Fekah yang merangkumi perbahasan wujudnya perselisihan pendapat
dikalangan para ulama .
Kategori
keempat
karya-karyanya berkaitan dengan penjelasan mengenai khurafat dan bid’ah dan
cara menghindarinya..
Kategori
kelima
karya-karyanya mengenai falsafah
syariat Islam dan falsafah ilmu-Kalam. Beliau juga menulis sebuah risalah
tentang prinsip-prinsip Ijtihad dan taqlid.
Tapi
yang paling menonjol dari semua karya-karyanya
"Hujjat-Ullah-il-Baalighah" yang membahaskan rahsia rahsia syari’at
secara ilmiah.
Kategori
keenam
: karya-karyanya mengenai Sunni Syiah yang menjadi duri dalam daging dalam
dunia islam akibat perselisihan antara mereka dimana beliau telah banyak mengurangkan
ketegangan antara dua golongan ini.
Shah
Waliullah juga memadam kebencian yang telah dirasakan antara Ulama dan para
sufi '. Ia bukan saja mendekatkan jurang antara para Sufi dan Ulama, tetapi
juga diselaraskan perbezaan-perbezaan di antara pelbagai kefahaman sufi.
Prinsip-prinsip-Nya tentang subjek ini dimasukkan ke dalam amalan pusat
pengajian tertinggi diindia ialah Darul ulum Deoband, dimana antara para pencintanya
dari kalangan sufi sufi terkenal seperti MaulanaAhmad Rasyid Gangohi dan
Maulana Asyraf Ali Thanvi dan lain lain lagi.
Shah Waliullah menetapkan bagi misi mengubah susunan sosial dan politik pada zamannya. Sebagai seorang reality, dia analisa penyakit-penyakit yang telah masuk ke dalam tubuh politik masyarakat Muslim dan menyarankan ubat. Dia mengkritik kebiasaan hidup masyarakat hindu yang telah merayap masuk ke dalam masyarakat Muslim .
Shah Waliullah menetapkan bagi misi mengubah susunan sosial dan politik pada zamannya. Sebagai seorang reality, dia analisa penyakit-penyakit yang telah masuk ke dalam tubuh politik masyarakat Muslim dan menyarankan ubat. Dia mengkritik kebiasaan hidup masyarakat hindu yang telah merayap masuk ke dalam masyarakat Muslim .
Terutama
terhadap pembaziran yang berlebihan dalam perkahwinan, festival, dan upacara
lainnya. Dia menganjurkan para janda berkahwin lagi. Dia dengan berhati-hati
menganalisis faktor-faktor yang bertanggungjawab atas kemerosotan ekonomi
masyarakat Muslim sela dan mengusulkan perubahan radikal dalam ekonomi
masyarakat Muslim. Beliau menganjurkan pengagihan kekayaan yang lebih luas secara
saksama.
Shah Waliullah berpendapat bahawa revolusi intelek harus mendahului perubahan politik. Dia tidak bersetuju perubahan sosial politik ataupun set-up melalui revolusi berdarah. Dia ingin membawa perubahan revolusi masyarakat melalui cara-cara damai. Dalam buku terkenal, "IzaalatulKhifaa",ia membahas ideology revolusi politik yang dibayang -kan.
Tidak ada sarjana dari Zaman Pertengahan India telah memahami pelbagai aspek sivik seperti yang telah dilakukan oleh Shah Waliullah. Dia dianggap `kesedaran diri 'sebagai prasyarat` kesedaran politik'. Dia telah membahas secara terperinci faktor-faktor yang menyumbang terhadap pertumbuhan kesedaran awam dalam karya abadi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah".
Shah Waliullah itu, mungkin, satu-satunya sarjana muslim abad pertengahan India yang menyedari pentingnya ekonomi dalam politik dan sosial set-up. Beliau menggalakkan pemeliharaan keseimbangan ekonomi dalam masyarakat dan sangat mengkritik pembolotan kekayaan yang membawa segala macam kejahatan di dunia ini. Dia telah membayangkan sebuah susunan sosial ekonomi yang didasarkan pada kesetaraan, persaudaraan dan persaudaraan yang merupakan prinsip-prinsip yang mengatur amalan masyarakat Islam pada masa zaman khulafa’ arrashidin.
Shah Waliullah berpendapat bahawa revolusi intelek harus mendahului perubahan politik. Dia tidak bersetuju perubahan sosial politik ataupun set-up melalui revolusi berdarah. Dia ingin membawa perubahan revolusi masyarakat melalui cara-cara damai. Dalam buku terkenal, "IzaalatulKhifaa",ia membahas ideology revolusi politik yang dibayang -kan.
Tidak ada sarjana dari Zaman Pertengahan India telah memahami pelbagai aspek sivik seperti yang telah dilakukan oleh Shah Waliullah. Dia dianggap `kesedaran diri 'sebagai prasyarat` kesedaran politik'. Dia telah membahas secara terperinci faktor-faktor yang menyumbang terhadap pertumbuhan kesedaran awam dalam karya abadi "Hujjat-Ullah-il-Baaligah".
Shah Waliullah itu, mungkin, satu-satunya sarjana muslim abad pertengahan India yang menyedari pentingnya ekonomi dalam politik dan sosial set-up. Beliau menggalakkan pemeliharaan keseimbangan ekonomi dalam masyarakat dan sangat mengkritik pembolotan kekayaan yang membawa segala macam kejahatan di dunia ini. Dia telah membayangkan sebuah susunan sosial ekonomi yang didasarkan pada kesetaraan, persaudaraan dan persaudaraan yang merupakan prinsip-prinsip yang mengatur amalan masyarakat Islam pada masa zaman khulafa’ arrashidin.
Maulana
shah waliyallah tetap berada dihati setiap orang islam walau pun beliau kembali
kerahmatullah pada tanggal 29 muharram 1176hj bersamaan 1763 masihi , ini kerana
tulisan2 beliau tetap segar dan bertenaga hingga kehari ini . assalamualaikum
warahmatullah wabarakatuh.
Ulasan
Catat Ulasan