Tidak Sempat Mandi Junub Hingga Masuk Waktu Subuh, Bolehkah Puasa?



Ada yang kerana berhubungan intim atau yang mimpi basah, apabila masuknya waktu subuh belum juga mandi junub. Apakah boleh melaksanakan puasa pada hari itu?
‘Aisyah radhiyallahu ‘anha berkata,
قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يُدْرِكُهُ الْفَجْرُ فِى رَمَضَانَ وَهُوَ جُنُبٌ مِنْ غَيْرِ حُلُمٍ فَيَغْتَسِلُ وَيَصُومُ.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah menjumpai waktu fajar di bulan Ramadhan dalam keadaan junub bukan kerana mimpi basah, kemudian beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam mandi dan tetap berpuasa.” (HR. Muslim no. 1109)
Hadits di atas diperkuat lagi dengan ayat,
فَالْآَنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
Maka sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam( waktu subuh), yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam” (QS. Al Baqarah: 187).
Imam Nawawi rahimahullah berkata, “Yang dimaksud dengan mubasyaroh (basyiruhunna) dalam ayat di atas adalah jima’ atau hubungan intim. Dalam lanjutan ayat disebutkan “ikutilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kalian”. Jika jimaq itu dibolehkan hingga terbit fajar (waktu Subuh), maka tentu diduga ketika masuk Subuh masih dalam keadaan junub. Puasa ketika itu adalah sah kerana Allah s.w.t. perintahkan “sempurnakanlah puasa itu sampai datangnya malam.” Itulah dalil Al Quran dan juga didukung dengan perkara yang di lakukan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang menunjukkan beliau masih dalam keadaan berjunub walaupun sudah masuk waktu subuh .” (Syarh Shahih Muslim, 7: 195).
Jadi segeralah mandi ketika masuk waktu Subuh, lalu segera laksanakan solat. Puasa boleh dilakukankan pada hari tersebut.
Wallahhu A"lam..

Ulasan

Catatan Popular