Pengambilan Pelajar Baru

Pengambilan Pelajar Baru

Asrama Lelaki

Asrama Lelaki

Banguan B (kelas)

Banguan B (kelas)

Bangunan Kelas Dan Asrama Pelajar Hafizah

Bangunan Kelas Dan Asrama Pelajar Hafizah

Bangunan Alimah Dan Hafizah (Wanita)

Bangunan Alimah Dan Hafizah (Wanita)

Selasa, 20 Ogos 2013

TUTORIAL MENJADI PENGGERAK & KUNCI KEBAIKAN



Siapa saja yang ingin menjadi kunci kebaikan dan penutup pintu keburukkan, ia mesti menempuh cara-cara berikut ini:

1. Ikhlas dalam seluruh perkataan dan perbuatan. Kerana ikhlas adalah tunjang bagi seluruh kebaikan dan mata air bagi sesebuah telaga.

2. Berdoa dan terus-menerus meminta taufik kepada Allah s.w.t supaya mendapatkan kemudahan untuk menjayakan cita-cita tersebut. Sebab doa adalah pembuka pintu setiap kebaikan. Allah s.w.t tidak menolak seorang hamba yang berdoa kepadanya, dan juga tidak menjauhkan seorang mukmin yang memanggilnya.

3. Bersemangat untuk mencari dan mendapatkan ilmu yang bermanfaat (Ilmu Agama). Sungguhnya ilmu akan menghantarkan kita kepada berbagai kebaikan dan budi pekerti yang luhur, serta berfungsi sebagai penghalang dari sikap kejahilan diri dan dosa-dosa besar.

4. Bersungguh-sungguh untuk beribadah kepada Allah s.w.t. terutama menjalani ibadah-ibadah wajib, dan lebih khusus tentang ibadah solat. Sesungguhnya, solat dapat mencegah perbuatan keji dan mungkar.

5. Menghiasi diri dengan akhlak yang mulia dan tinggi, dan menjauhi moral yang rosak dan kelakuan yang buruk.

6. Berteman dengan orang yang soleh dan bergaullah bersama dengan orang-orang soleh. Sesungguhnya majlis mereka dihadiri oleh para malaikat, dinaungi oleh rahmat. Sesungguhnya kita harus berwaspada jangan sampai berteman dengan orang yang mempunyai sifat yang buruk kerana majlis mereka didatangi oleh syaitan.

7. Menasihati orang lain ketika bergaul dan berinteraksi dengan sesama mereka sehingga dapat menyibukkan mereka dengan kebaikan dan menjauhkankan mereka dari keburukan. Mengingatkan sesama rakan kepada hari akhirat dan saat-saat seseorang berdiri dihadapan Allah s.w.t. Allah s.w.t. akan membalas orang yang baik dengan kebaikan dan orang jahat dengan kejahatannya. Allah s.w.t. berfirman: “Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat dzarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.” (QS. al-Zalzalah: 7-8).

8. Landasan dari itu semua, ialah adanya kemahuan yang kuat pada diri seorang hamba terhadap kebaikan dan keinginan memberi manafaat kepada orang lain. Apabila kemahuannya itu muncul, maka niatlah akan melaksanakan, kemudian memohonlah daripada Allah s.w.t. untuk mengerjakannya, serta buatlah bersesuaian dengan syariat, insyaallah dengan izin dari Allah, ia akan menjadi salah satu kunci kebaikan dan penutup pintu kejahatan dan kejahilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sociable