Hukum bekerja di bank?
Berikut inilah adalah mafhum bebas dari fatwa Dr. Yusof al-Qardhawi di dalam kitabnya Fatawa Mu'ashirah:
Salah seorang hamba
Allah bertanya kepada beliau mengenai hukum bekerja di bank yang
mengamalkan sistem riba. Masalahnya, ketika beliau mencari pekerjaan
tidak ada yang menerimanya kecuali bank berkenaan.
Dr Yusof al-Qardhawi
menjawab bahawa sistem ekonomi Islam berdiri atas dasar anti riba. Ia
dianggap sebagai satu dosa besar yang boleh menghabisi keberkatan
individu dan masyarakat. Malahan mampu memanggil bencana di dunia dan
akhirat.
Al-Quran dan al-Sunnah, juga umat ini telah bersepakat melaknat riba. Allah Taala berfirman: "Allah
memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai
setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa." (Al-Baqarah, 276)
FirmanNya: "Wahai
orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkanlah
sisa-sisa riba (yg belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman.
Maka kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba) maka ketahuilah,
bahawa Allah dan RasulNya memerangimu...." (al-Baqarah, 278-279)
Nabi s.a.w. bersabda: "Apabila
zina dan riba telah bermaharajalela di suatu negeri, bererti mereka
telah menyediakan diri mereka untuk disiksa oleh Allah." (Riwayat Hakim)
Hadis, Jabir r.a. meriwayatkan: "Rasulullah
melaknat pemakan riba, yang memberi makan dengan hasil riba, dan dua
orang yang menjadi saksinya. Dan beliau bersabda: mereka itu sama." (Riwayat Muslim)
Hadis riwayat Ibnu Mas'ud:
"Rasulullah melaknat pemakan riba, yang memberi makan dengan hasil riba, dan dua orang yang menjadi saksinya dan penulisnya." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan al-Tarmizi)
"Rasulullah melaknat pemakan riba, yang memberi makan dengan hasil riba, dan dua orang yang menjadi saksinya dan penulisnya." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan al-Tarmizi)
Hadisnya lagi: "Orang
yang makan riba, orang yang memberi makan dengan riba, dan dua orang
saksinya - jika mereka mengetahui perkara ini - maka mereka itu dilaknat
melalui lidah Nabi Muhamad s.a.w. hingga hari kiamat." (Riwayat al-Nasa'i)
Sabda Nabi s.a.w seterusnya: "Sungguh
akan datang pada manusia suatu masa yang pada waktu itu tidak tersisa
seorangpun melainkan akan makan riba, barangsiapa yang tidak memakannya,
maka dia akan terkena debunya." (Riwayat Abu Daud & Ibnu Majah)
Hadis-hadis di atas
begitu amat menyiksakan hati orang -orang Islam yang bekerja di
bank-bank atau institusi yang terbabit dengan aktiviti riba. Begitu
menyiat-nyiat hati dan perasaan mereka. Sesungguhnya ancaman dari Allah
dan RasulNya begitu tegas, keras dan menggerunkan. Sehingga Allah
mengisytiharkan perang terhadap pemakan riba!
Perlu di ingatkan
bahawa masalah riba yang berlaku sekarang ini tidak hanya berkaitan
dengan pegawai bank, kerani dan sebagainya tetapi ia telah menyelinap
masuk terus ke dalam sistem ekonomi kita dan segala kegiatan yang
berkaitan dengan kewangan. Sehinggakan ia telah menjadi satu bala dan
bencana yang tersebar di mana-mana. Bencana umum yang Nabi s.a.w.
mengatakan "ketika itu semua orang akan memakan riba, jika tidak memakannya maka dia akan terkena debunya."
Bencana ekonomi
berteraskan riba yang melanda kita sekarang ini, apakah boleh diubah dan
diperbaikki dengan hanya melarang seseorang bekerja di bank atau
perniagaan yang terbabit dengannya? Mengapa bencana ini berlaku? Ini
kerana sepak terajang dari golongan kapitalis.
Bagaimana cara
mengatasinya? Ialah dengan mengubah sikap seluruh bangsa dan masyarakat
Islam. Perubahan ini mestilah dilakukan secara bertahap dan secara
perlahan-lahan, agar tidak akan menimbulkan kegoncangan ekonomi yang
boleh mengakibatkan bencana kepada negara dan bangsa. Cara ini pernah
ditempoh oleh Islam ketika mula mengharamkan riba, khamar dll. Yang
paling penting ialah tekad dan kemahuan bersama. Apabila tekad telah
bulat, maka jalan keluar akan terbuka luas.
Setiap orang Islam
yang mempunyai rasa tanggungjawab terhadap perkara ini hendaklah bekerja
dengan hatinya, lidahnya, dan segenap kemampuan yang ada melalui
pelbagai wasilah yang tepat untuk mengembangkan sistem perekonomian kita
sendiri, sehingga sesuai dengan ajaran Islam.
Di satu sudut lain,
apabila kita melarang semua kaum muslim dari bekerja di bank, maka dunia
perbankan dan yang sejenis dengannya akan dikuasai oleh orang-orang non
muslim seperti yahudi dan sebagainya. Yang akhirnya nanti,
negara-negara Islam akan dikuasai oleh mereka.
Sudut yang lain
pula, perlu diketahui bahawa tidak semua pekerjaan yang berhubung dengan
dunia perbankan tergolong riba. Ada di antaranya halal dan baik,
seperti pertukaran wang asing (kalau di M'sia terdapat kaunter2 muamalat
Islam) dsb. Bahkan sedikit pekerjaan di sana yang termasuk haram.
===>
Oleh kerana itu tidak mengapalah seorang muslim menerima pekerjaan
tersebut - sekalipun hatinya tidak rela - dengan harapan sistem
perekonomian akan mengalami perubahan menuju kepada suasana yang
diridhai agama dan hatinya. Cuma, dalam hal ini hendaklah dia
melaksanakan tugasnya dengan baik, hendaklah menunaikan kewajipan
terhadap dirinya dan Rabbnya serta umatnya sambil menantikan pahala atas
kebaikan niatnya. Sabda Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya setiap orang akan mendapat apa yang dia niatkan." (Riwayat Bukhari)
Disamping itu,
janganlah melupakan keperluan hidup yang oleh ulamak fikah diistilahkan
telah mencapai peringkat darurat. Situasi dan persyaratan inilah yang
membolehkan saudara yang bertanya untuk menerima pekerjaan tersebut
sebagai wasilah mencari penghidupan dan rezeki. FirmanNya: "..tetapi
barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang ia tidak
menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa
baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (al-Baqarah, 173)
***** Intaha (selesai) fatwa al-Qardhawi******
Point2 hukum boleh bekerja di bank:
1. Tidak semua perniagaan yang dijalan di bank haram. Ada yang halal. Oleh itu gaji yg diperolehi bertaraf syubhat (kerana hasil pendapatan bank yg bercampur sumber halal + haram)
2. Bekerja dengan baik serta dgn hati yg tidak rela & insaf. Perasaan yg merindui datangnya satu sistem yg diridhai Allah.
3. Berganding bahu bersama umat Islam lain ke arah mewujudkan sistem tersebut.
4. Bahaya akan datang jika dilarang semua umat Islam bekerja di bank. Org kafir akan ambil alih ekonomi negara dan umat.
4. Boleh bekerja atas dasar darurat. Memenuhi keperluan asas kehidupan.
Wallahu a'lam.
FATWA 2
Penjelasan
hukum bekerja di bank berikut ini adalah berdasarkan fatwa al-Marhum
Syeikh Jadul Ali Jadul Haq (bekas syeikh al-Azhar).
Tentang faedah/bunga
bank yang tergolong di dalam riba telah diketahui umum. Begitu juga
tentang keharaman dan ancaman orang yang terlibat dengan riba.
Syeikh
(Jadul Haq) mengatakan bahawa riba adalah haram secara syarak
berdasarkan nas2 al-Quran, sunnah dan ijmak kaum muslimin. Manakala
bekerja secara langsung dengan mana-mana pihak yang terbabit dengan riba
samada menulis atau sbgnya dianggap sebagai membantu atas perbuatan
yang haram. Berbuat demikian sudah tentu hukumnya haram menurut syarak.
Ini ada dijelaskan oleh hadis riwayat Bukhari yg mencela pemakan riba,
memberi makan dengan hasil riba, penulis dan dua saksinya.
Hukum
dan pencelaan hadis di atas adalah terhadap bank-bank yg segala
urusannya di sekitar perniagaan/perkhidmatan yg haram sahaja. Tidak ada
satupun yang halal seperti tidak ada pertukaran wang asing, kaunter
muamalah Islam dsb yang dihalalkan. Jika begini, berhenti bekerja di
bank tersebut adalah lebih baik. Jika di sana ada peluang pekerjaan lain
yang halal, bekerjalah di tempat baru yang halal itu. Jika tidak ada
peluang pekerjaan lain melainkan di bank berkenaan sahaja, teruskanlah
bekerja di situ. Ia diiktibarkan sebagai dalam keadaaan darurat. Keadaan
darurat dapat mengharuskan perkara yg haram (ad-dharuraat tubihul
mahzuraat). Bekerjalah sehingga datang peluang pekerjaan lain yang sunyi
dari perkara yg haram.
Ada
juga bank yang tidak hanya menjalankan urusan perniagaan/perkhidmatan
yg haram sahaja, tetapi ada juga yang dihalalkan sebagaimana yang
berlaku di malaysia:
Bank tersebut menjalankan perniagaan:
Perkhidmatan haram --> Skim pinjaman yang dikenakan bunga, akaun yg pelbagai yang juga dengan faedah tertentu.
Perkhidmatan halal --> pengurup wang asing, bank draf, pembayaran bil-bil, kaunter muamalah Islam dsb.
Ini bermakna, sumber
pendapatan bank adalah hasil dari yang halal dan yang haram. Bercampur
baur. Ulamak fikah berkata, jika bercampur aduk yang halal dengan yang
haram, hendaklah diasingkan, dipisah-pisahkan yang halal satu tempat dan
yang haram di satu tempat lain. Kita diharamkan membelanjakan
harta/wang yang bercampur aduk antara yang halal dengan yang haram.
Setelah dipisahkan/dapat dibezakan antara yg halal & yg haram
barulah boleh digunakan untuk berbelanja.
Itu kalau dapat dibezakan. Jika dapat dipisah-pisahkan... Bagaimana jika tidak boleh dipisah-pisahkan?
Seperti
saudara-saudara muslim kita yang bekerja di bank yg pendapatannya
bercampur aduk antara yg halal & yg haram. Gaji mereka bagaimana.
Apa hukum mengambilnya, memakan, bahkan memberi makan kepada anak isteri
dgnnya?
Kalau boleh
dipisah-pisahkan tak mengapa. Contohnya, haa.. yg ini adalah hasil dari
sumber halal. Yg ini pula dari sumber yg haram. Bolehlah saudara-saudara
kita ini, mengambil gajinya dari sumber yg halal sahaja. Yg haram beri
pada pekerja non muslim.
Bolehkah lakukan
begitu? Sudah tentu mustahil. Dalam keadaan mustahil memisah-misahkan
antara sumber yg halal & yg haram, para ulamak silam dari pelbagai
mazhab ada menyatakan pendapat masing-masing, antara mereka ialah para
ulamak dari mazhab Hanafi, pendapat dari Imam Ahmad bin Hanbal sendiri,
al-Zarkasyi al-Syafi'i, Ibnu Sholah dan al-Nawawi. Dari pendapat mereka
ini dapat disimpulkan bahawa tidak mengapa membelanjakan harta/wang yang
bercampur halal + haram yang mustahil dapat dipisah-pisahkan. Jadi,
bekerja di bank berkenaan dalam keadaan begini secara umumnya adalah
harus.
Hujjatul Islam Imam al-Ghazali berkata di dalam Ihya' Ulumuddin:
"Apabila di dalam negara telah bercampur dengan yang haram tanpa batasnya lagi, tidak haram membeli darinya, bahkan mengambil darinya. Melainkan, jika ada kedapatan tanda-tanda ia adalah dari yang haram. Jika tidak kedapatan tanda-tanda berkenaan, maka tidak diharamkan (dibolehkan). Tetapi, meninggalkannya adalah perbuatan warak yang disukai (syarak)."
"Apabila di dalam negara telah bercampur dengan yang haram tanpa batasnya lagi, tidak haram membeli darinya, bahkan mengambil darinya. Melainkan, jika ada kedapatan tanda-tanda ia adalah dari yang haram. Jika tidak kedapatan tanda-tanda berkenaan, maka tidak diharamkan (dibolehkan). Tetapi, meninggalkannya adalah perbuatan warak yang disukai (syarak)."
Kesimpulan...
Pertama--> a)
Bekerja di bank adakalanya harus sebab darurat. b) Adakalanya harus
disebabkan gaji pekerja adalah dari penghasilan bank yang pelbagai
(secara umumnya)- halal + haram. Sedangkan ia tidak dapat
dipisah-pisahkan dan dibezakan antara yg halal dan yg haram.
Kedua -->
Jika telah jelas bekerja dengan bank adalah halal menurut syarak
berdasarkan faktor a & b di atas, maka seseorang muslim tidak boleh
menghalang orang lain termasuk saudara-saudaranya untuk bekerja di bank.
Begitu juga tidak boleh menghalang seseorang muslim dari memakan,
memberi makan, menerima hadiah dsb hasil dari gaji bekerja di bank.
Ketiga--> Pekerja bank seperti di atas, tidak termasuk di dalam laknat dan celaan Rasulullah s.a.w. di dalam hadisnya: "Rasulullah melaknat pemakan riba, yang memberi makan dengan hasil riba, dan dua orang yang menjadi saksinya dan penulisnya." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan al-Tarmizi)
Ini berdasarkan penjelasan di atas.
(5)
Umat
Islam yang lain janganlah hendaknya memandang serong terhadap
saudara-saudara muslim kita yang berkhidmat di bank-bank berkenaan.
Mereka tidak boleh mendabik dada bahawa mereka terlepas dari apa yang
dialami oleh saudara-saudara kita pekerja bank.
Cuba renungkan pertanyaan ini:
"Ustaz, saya ni
bekerja dengan kerajaan (bukan dgn bank).. Macamana dengan gaji saya?
Halal Atau tidak? Sumber yang diperolehi oleh kerajaan, ada yang dtg
dari cukai judi, arak, rumah pelacuran, kelab malam, hiburan, pelaburan
yg diharamkan....bla--bla...bla....bla--bla...bla....bla--bla...bla...."
Pertanyaan kami pula: "Apakah tidak sama masalahnya dengan mereka yg bekerja dibank?"
Wallahu a'lam. ---------------------------
Rujukan a. Fatawa mu'asirah - vol 1, Dr Yusof al-Qardhawi , terbitan: Darul Makrifah, Beirut, cetakan: 4, Th. 1988. Terjemahannya: Fatwa-fatwa kontemporer, jilid 1, terbitan: Gema Insani Press (indonesia), cetakan 1, th 1995, hal. 766
b. Buhus Wa Fatawa Islamiah Fi Qadhaya Mu'ashirah - vol 2, Syeikh Jadul Haq Ali Jadul haq, terbitan: Al-Azhar al-Syarif, cetakan 1, hal. 769
Ulasan
Catat Ulasan